Tips mod smerter i ryggen – Forebyggelse i stedet for behandling

kontorstol baekkenbund

Prøv at forebygge mod smerter i ryggen snarere end at behandle

Problemer med ryggen – Smerter eller stivhed i ryggen! I denne tekst får du råd og tips til hvordan du nogle gange ville kunne forebygge rygsmerter. Dette er ikke en akademisk eller videnskabeligt funderet artikel, men snarere husråd og udtryk for almindelig sund fornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens undersøgelse, men som råd du eventuelt kan bruge til dagligt!

Rygsmerter nej tak – her er der tips

Følgende kan nogle gange hjælpe ved smerter i ryggen:

  • Brug din krop aktivt i din fritid
  • Bevæg dig mere på dit arbejde – for dem der arbejder på kontor eller lignende så er hæve sænkeborde en rigtig god løsning (mere info kan findes her i den store guide til hæve sænkeborde)
  • Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  • Træn dine mavemuskler – det kan også forebygge mod hård mave
  • Træn din bækkenbund – Læs mere om gode øvelser for dit bækkenbund her
  • Løft ordentlig med din ryg – Det kan du læse yderligere info om her hos HK
  • Lav øvelser der styrker dine muskelpumper
  • Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk kontorstol

Brug en stiv ryg til at undgå rygsmerter

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Så det er et vink med en vognstang, hvis du er ved at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og laver øvelserne ovenfor. Så vil du på den måde kunne slippe for at få ondt i ryggen
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Man kan ikke være for sikker når det kommer til ens helbred! De her fagpersoner har en uddannelse i at hjælpemed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder: